zondag 31 oktober 2010

Ombouw van een Mitchell Privilege UL152 naar “Baarsbeukertje”.

Ruim 2 jaar ben ik in het bezit van een Mitchell UL152 spinhengeltje.
Een heerlijk kort venijnig carbonstokje, die ik het meest gebruik voor het vissen op baars met loodkopjes van 3-5 en 7 gram en daarop shadjes van 5-7cm.
Vooral door de korte lengte een ideale hengel voor in de haven tussen de boten.
Als lijn maak ik gebruik van dyneema lijn 0,04mm en 0,06mm.
De hengel is vrij strak, waardoor hij goed in staat is om het shadje gecontroleerd over de bodem te laten huppelen.

Dus de hengel was bijna geheel naar wens. Ik schrijf “bijna”, want ik miste toch iets meer gewicht, iets meer massa. Tevens ben ik geen liefhebber van éénpunts oogjes. Ze staan mij te ver van de blank af en ondanks de afstand blijven ze, bij een natte draad ook regelmatig plakken aan de blank. Het startoog van de Mitchell vond ik ook veel te groot, 4cm vanaf de blank vind ik persoonlijk uit den boze.
Ik heb alle oude éénpuntsogen verwijderd van de blank en nieuwe hardchromen brugoogjes gemonteerd. (Twente-Shop levert deze oogjes in de gewenste maat)

Voor diegene die zo'n hengel in bezit hebben en deze willen wijzigen is hier een korte beschrijving van mijn werkzaamheden:
1. Hengel opgemeten waar de oude ogen zitten en de nieuwe moeten komen.
2. Markeringen aangebracht wat de kant is waar de ogen zitten. Zachte kant/harde kant.
3. Met een scherp stanlymes de oude oogwikkelingen in de lengterichting voorzichtig doorgesneden en de ogen verwijderd.
4. Hengeldeel in 2 V-vormige kunstof hengelhouders geplaatst.
5. Door het hengeldeel hierin rond te draaien zijn zeer snel en strak de wikkelingen te leggen.
6. De nieuwe oogwikkelingen gelakt met speciale wikkellak en in een draaimechaniek gezet zodat de wikkellak goed verdeelt wordt. Vroeger draaide ik om de 15min het hengeldeel een kwartslag rond. Dat gaat goed voor 1 uur, daarna vergeet je het vaak door andere zaken. Ik heb een Proxon schroefmachine, die al zeer traag loopt, op een variable voeding gezet en de spanning zover teruggeregeld dat hij 1 omwenteling in ca. 15 seconden doet. Door dat de hengeldeel ronddraait kun je best veel lak op de wikkeling doen want je krijgt geen uitzakkers. Je kunt natuurlijk ook een draaisysteem maken van de grillmotor uit een oude grill/bakoven/magnetron.
Deze draait ook zeer langzaam. Nog mooier is het inbouwen in een bak met verwarming voor het drogen/uitharden te versnellen.
7. Het hengeldeel ca. 3 uur laten ronddraaien. Lak is nu enigszins gedroogd en kan bijna niet meer uitzakken.
8. Als beide delen droog zijn is de hengel gereed. Wel de wikkellak laten uitharden.

Resultaten:
De resultaten waren zeer positief en boven verwachting. Door de hardchromen brugoogjes heeft de hengel inderdaad meer massa gekregen en voelt prettig aan.
Testen aan de waterkant gaven als resultaat een mooie strakke hengel die feilloos het shadje op afstand kan “besturen”. Elke onregelmatigheid en bodemverloop is goed te voelen/volgen zowel met de 3 grams- als 7 gramsloodkopjes.
Het is ook geen stijve hark geworden en een klein baarsje laat de hengel in een mooie ronding buigen. Zie bijgaande foto.

Ik heb nog getwijfeld om het handvat te wijzigen in een volledig kurken handvat met reelringen.
Dan was van het orgineel alleen de kale blank overgebleven. Het huidige handvat met vaste reelhouder is dusdanig naar wens dat vervangen niet nodig is.

Hieronder enige foto's van de ombouw en het eerste resultaat.





Geen opmerkingen: